woensdag 22 november 2017

Bedankt voor de herinneringen en lessen Jon Hendricks


In 2000 (her)ontdekte ik Dan Hicks & his Hot Licks. Op zijn beurt introduceerde hij bij mij de muziek van Lambert, Hendricks & Ross, en vanaf het moment dat ik hun muziek hoorde was ik opeens jazzliefhebber, ik begreep die 'ingewikkelde' muziek éindelijk omdat zij de instrumentale solo's omzetten naar tekstsolo's. Vocalese heet dat en Jon Hendricks was één van grondleggers van dat genre.
Het trio was actief van 1957 tot 1962 en nummers als Twisted, Moanin' en Caravan zijn onvergetelijke pareltjes. In 2003 zag ik Jon Hendricks met zijn Four Brothers tour op het North Sea Jazz festival met Kurt Elling, Mark Murphy and Kevin Mahogany. Dat was véél te laat, in de véél te grote PWA zaal met véél te weinig publiek en viel tegen.
Maar in 2011 kwam de herkansing op het North Sea Jazz festival waar Jon Hendricks optred met (weer)Kurt Elling én Al Jarreau én het Metropole Orkest. En dat werd een onvergetelijk concert!
Gisteren overleed Jon Hendricks op 96 jarige leeftijd in New York. Bedankt voor de herinneringen en lessen Jon Hendricks.

LINK:
Jon Hendricks (Wikipedia) 

Geen opmerkingen: